W grupie łożysk wałeczkowych tocznych, wyróżnić możemy stosunkowo sporo typów łożysk. Jednym zaś z ciekawszych, są bez wątpienia łożyska walcowe. Pozwalają one na przenoszenie o wiele większych obciążeń, niż łożyska kulkowe w takim samym rozmiarze. Siłą rzeczy będą stosowane w przypadkach, kiedy przy stosunkowo niewielkich wymiarach łożyska należy przenosić spore obciążenia. Należy jednak pamiętać, iż nie umożliwiają nam one przenoszenie sił wzdłużnych. Co najważniejsze, są to łożyska o wyjątkowej wrażliwości na błędy współosiowości wału oraz oprawy. Mimo tego jednak, zastosowanie łożysk walcowych jest obecnie bardzo szerokie, toteż warto przyjrzeć się im nieco bliżej.
Konstrukcja łożysk walcowych.
Są to łożyska rozłączne, co znacznie ułatwia kwestie montażu oraz demontażu. Wałeczki poruszające się między pierścieniami w koszyku, są specyficznie zaprojektowane. Dzięki temu, w miejscu ich styku z bieżnią, mamy do czynienia z równomiernymi naprężeniami. Wyprofilowanie bieżni, pozwala także na prawidłowe wytworzenie, optymalnej wielkości warstwy smarującej w czasie pracy łożyska. Dostępne są zarówno wersje z koszykiem na wałeczki, jak łożyska bez koszyków.
Rodzaje dostępnych łożysk walcowych.
Tak samo jak w przypadku wielu innych łożysk, tak też i tutaj będziemy mieć do czynienia z dość spora ilością rodzajów łożysk walcowych. Można je podzielić wedle wielu różnorodnych kryteriów, jak chociażby pod kątem możliwości przenoszenia sił osiowych. Najbardziej popularny jednak ich podział jest przedstawiony na poniższej liście.
- łożyska walcowe jednorzędowe z koszykiem
- łożyska walcowe jednorzędowe z pełną liczbą wałeczków
- łożyska walcowe dwurzędowe z koszykiem
- łożyska walcowe dwurzędowe z pełną liczbą wałeczków
- łożyska walcowe wielorzędowe z koszykiem
- łożyska walcowe wielorzędowe z pełną liczbą wałeczków
Dodatkowo, będziemy mieć do czynienia z różnorodnymi seriami wykonania i będą to:
- N – łożyska walcowe z pierścieniem zewnętrznym przelotowym
- NF – łożyska walcowe z pierścieniem zewnętrznym przelotowym jednostronnie
- NP – łożyska walcowe z pierścieniem zewnętrznym przelotowym oraz pierścieniem ustalającym P
- NU – łożyska walcowe z pierścieniem wewnętrznym przelotowym
- NUB – łożyska walcowe z pierścieniem wewnętrznym przelotowym przedłużonym
- NUC – łożyska walcowe z pierścieniem wewnętrznym przelotowym, innym niż w NU
- NUJ – łożyska walcowe NU z pierścieniem kątowym HJ
- NJ – łożyska walcowe z pierścieniem wewnętrznym przelotowym jednostronnie
- NH – łożyska walcowe NJ z pierścieniem kątowym HJ
- NJP – łożyska walcowe NJ oraz oddzielone obrzeże jako ustalający P
- NUP – łożyska walcowe z pierścieniem wewnętrznym przelotowym jednostronnie, oraz pierścieniem ustalającym P
Jak więc widzimy jest tego bardzo dużo, a co za tym idzie, łożyska te będą dość łatwo dały się dostosowywać do zróżnicowanych warunków pracy.
Zastosowanie łożysk walcowych.
Jeśli zaś chodzi o zastosowanie łożysk walcowych, to przede wszystkim sprawdzają się one do łożyskowania wrzecienników w obrabiarkach do metalu, czy też drewna. Radzą sobie s przenoszeniem obciążeń osiowych o charakterze udarowym. Równie dobrze sprawdzają się przy mechanizmach wysokoobrotowych. Charakteryzują się dużą nośnością i stosunkowo niskim oporem, co idealnie sprawdza się w przypadku łożyskowań w różnorodnych przekładniach. Jednym słowem są to łożyska o bardzo szerokim zastosowaniu i stosunkowo popularne. Obecnie są także dostępne łożyska walcowe do zakupu przez Internet co znacznie usprawnia proces ich wymiany w uszkodzonych maszynach. Nie trzeba już osobiście wybierać się do hurtowni łożysk. Wystarczy wejść na stronę internetową i zamówić łożyska o odpowiednich parametrach technicznych.